** Observatie **

 * Het onderwijsaanbod

De dagindeling, zoals ik deze steeds geobserveerd heb, loopt als volgt:

Voormiddag:
- Onthaal
- Les/activiteit
- Hoekenwerk
- Speeltijd + koek & drank
- Hoekenwerk
- Les/activiteit/gezamenlijk afronden
Namiddag:
      - Kort onthaal
      - Les/activiteit
      - Hoekenwerk
      - Speeltijd + fruit & drank
      - Les/activiteit/gezamenlijk afronden

Tijdens de lesjes die ik geobserveerd heb, ligt het initiatief vooral bij de kleuteronderwijzer (= KO). Deze stelt vragen, waarop de kleuters vervolgens antwoorden. Het is ook de KO die het thema en de activiteiten doorheen de week/dag kiest, weliswaar rekening houdend met de ervarings- en leefwereld van de kleuters. De thema's zijn wel heel erg kleutergericht en de klasinrichting hangt hier nauw mee samen.

De keuzeactiviteiten voor het hoekenwerk worden gezamenlijk voorgesteld. Hierna mogen de kleuters zelf kiezen in welke opengestelde hoek hij/zij gaat werken of spelen. De kinderen zijn dus vrij om te kiezen welke activiteit ze doen en hoelang ze hiermee bezig zijn.

De peuters/kleuters hebben zelf ook inbreng wat betreft het klasgebeuren:

- De kinderen kiezen zelf op welke plaats ze zitten in de praathoek en ook naast wie. Loopt dit ietwat uit de hand, dan herhaalt de KO de gemaakte afspraken nog eens.

- Soms krijgen ze in de klasgroep een aantal verantwoordelijkheden voorgeschoteld, bv. wie gaat er vandaag de konijnen eten geven; wie haalt de brikjes en flesjes op; wie haalt de papiertjes op; wie stopt Jules vanavond terug in bed; enz. ... De kinderen krijgen zo de gelegenheid om in groep te overleggen wie welke verantwoordelijkheid zal dragen die dag. Dit bevordert het verantwoordelijkheidsgevoel en de zelfstandigheid van de kleuters, wat ik dus heel goed vind.  

* De rol van de kleuteronderwijzer

 De rol van de KO in mijn stageklas is vooral sturend. De KO probeert bijvoorbeeld de stillere kinderen te stimuleren om wat meer naar voor te treden. De KO biedt ondersteuning aan de kinderen en stimuleert hen in het oplossend denken. Hiernaast heb ik uit observatie gemerkt dat de KO toch ook wel een bemiddelende rol heeft. De KO grijpt in waar nodig en zorgt ervoor dat alles goed verloopt in de klas.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten