Iedereen wil wel eens graag een vlieg zijn in de kleuterklas. Wat doen de kinderen daar precies? Hoe pakt de juf het totaalpakket van lesgeven aan? Het dagverloop van een peuter/kleuter loopt van het vroege afscheid aan de schoolpoort tot de blije knuffel om vier uur.
08u50: Daar gaat de bel! De kleuteronderwijzer haalt de kinderen op aan de speelplaats en gaat met hen naar de kleutergang. Eerst gezamenlijk naar het toilet!
In de gang staan banken met de foto's van de kleuters op. Alle kleuters hebben in het begin van het schooljaar een vaste plaats op de bank toegewezen gekregen. Deze kunnen ze herkennen aan hun foto. De kleuters doen hun jas af en hangen deze aan de kapstokken die boven de bank bevestigd zijn. Vervolgens ledigen ze zelfstandig hun boekentas: de heen-en-weerschriften worden op de kast gelegd en de koeken en drankjes stoppen we in ons eigen bakje. Dit bakje herkennen de kleuters ook weer door hun symbool dat op de voorkant afgebeeld staat.
Hierna gaan de kleuters binnen in de klas. Ze gaan allemaal in de praathoek zitten voor het onthaal. Elke klas heeft zo zijn eigen onthaalritueel, afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de kleuters. Tijdens mijn stage moest ik samen met de kinderen de klaspop Jules 'wakker maken'. Jules had nog zijn pyjama aan, dus moest juf hem ook eerst omkleden. Hierna werd er een goeiemorgenlied gezongen en de aanwezigheids- en maaltijdlijsten worden ingevuld. De (halve) daglijn werd nu ook overlopen. Hierna keken we naar buiten welk weer het is, en dan mochten de kinderen zelf om de beurt iets vertellen.
Vervolgens gaf de kleuteronderwijzer een les. Dit kan zijn: wiskunde, taal, wereldoriëntatie, lichamelijke opvoeding of muziek. Een doorsnee les duurt in de peuter- en eerste kleuterklas ongeveer 10 à 15 minuten, terwijl dit in hogere kleuterklassen vaak tot 20 à 25 minuten kan duren.
In de praathoek werd hierna ook nog uitgelegd wat de kinderen in het hoekenwerk kunnen doen en werden ze verdeeld. De kleuterklas is ingedeeld in verschillende hoeken, elk met een ruim en gevarieerd aanbod van materialen. Hierin kunnen de kleuters dagelijks naar hartelust spelen, experimenteren en ontdekken. De kinderen in mijn stageklas mochten zelfstandig van de ene hoek naar de andere hoek vlinderen, maar er werden wel vooraf duidelijke afspraken gemaakt. Deze hoeken verschillen uiteraard van klas tot klas. Ze kunnen tijdens het jaar vlot aangepast of verwisseld worden, dit in functie van geobserveerde interesses en/of noden van de kleuters, ter verrijking van een thema of vanuit een bepaalde doelgerichtheid.
De verschillende hoeken in mijn stageklas waren:
· de lees- en boekenhoek
· de bouw- en constructiehoek
· de huis- en poppenhoek
· de knutselhoek
· de manipulatie- en spelletjeshoek
· de ballenbadhoek
Na het werken in de hoeken gingen we met de kleuters naar de banken in de gang voor koek en drank. Hierna hadden de kleuters speeltijd.
Na de speeltijd gingen de kinderen terug naar het toilet en werd het hoekenwerk nog even voortgezet. De voormiddag werd afgesloten met nog een gezamenlijke activiteit in de praathoek. Dit kan zijn: een kort lesje, een voorleesverhaal, een praatmoment... Zo, de voormiddag zat er op! De kleuters trokken hun jas aan om naar huis of naar de refter toe te gaan.
Na het middagmaal thuis of in de refter was er nog even speeltijd. Als het slecht of koud weer is, gaan de speeltijden door in de inkomhal van het kleuterblok. Hier hangt er een smartboard en kan de kleuteronderwijzer filmpjes of een dvd tonen om de kleuters te vermaken.
De namiddag verliep bijna helemaal hetzelfde als de voormiddag. De kinderen trokken de jassen uit; dan onthaal in de praathoek; een les; hoekenwerk; koek en drank; speeltijd; plassen; hoekenwerk en dan terug een afsluitmoment zoals een lesje, een voorleesverhaal of een praatmoment. Spelenderwijs worden we elke dag ook wat groter en zelfstandiger (alleen onze jas aan- en uitdoen, handjes wassen, opruimen, enz. …).
Zo, de school was uit en nu kunnen we terug naar papa, mama, broer, zus, oma of opa toe! :)
Lynn, ik heb jouw blog eens doorgenomen. Mag ik enkele kleine opmerkingen doorgeven? Het geheel vind ik prima (verzorgd, gevarieerd). Wel zou ik hier en daar de tekst wat "verfijnen". Zie het niet als muggenziften hé, en je doet ermee wat je wil natuurlijk!
BeantwoordenVerwijderen* je staat VOOR (niet IN) de peuter- en kleuterklas
*je was verantwoordelijk voor 26 lln (niet een totaal van...)
* in de gang staan banken (niet: staan er banken)
* bij de beschrijving van het ochtendritueel begin je in de onvoltooid verleden tijd. Je zou best die tijd aanhouden voor de hele alinea
* Heb je het 4de deel (van EGO) zelf geschreven? De stijl is volledig anders dan de rest van je blog. Mocht je het gekopieerd hebben, pas dan de zinnen wat meer aan naar spreektaal zodat het verschil niet te groot lijkt
*"mijn visie op onderwijs": Als ik ergens stage loop, zou ik graag vooraf weten hoe de thuissituatie van de kleuter is. Zo kan ik inschatten welke omstandigheden een invloed hebben op het welbevinden van het kind in mijn stageklas
* alle neuzen in dezelfde richting wijzen
Veel succes!!
Beste Mevrouw Vandenabeele,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tips! Het meeste heb ik al aangepast. Het stuk van E.G.O. was ter informatie en komt inderdaad uit een handboek van ons. Ik zal rekening houden met Uw tips en kijk volgende week nog eens om het wat aan te passen. In ieder geval bedankt!
Mvg,
Lynn Florissoone