Om tot dit besluit te komen van wat de visie van mijn stageschool is heb ik geleerd uit observatie, de website en het pedagogisch project van de school geraadpleegd, en tenslotte heb ik een gesprek gehad met de directrice van de school.
* Uit het pedagogisch project van de school kon ik het volgende afleiden over de schoolvisie:
* De school wil de kinderen die extra zorg/noden nodig hebben optimaal begeleiden.
* In mijn stageschool is iedereen gelijk voor de wet. Iedereen krijgt gelijke kansen ongeacht de sociale achtergrond. Elk kind behandelen ze als gelijke en ze zorgen ervoor dat alle leerlingen evenveel hulp of verrijking krijgen indien ze dit nodig hebben.
* Om tot een hoog welbevinden bij de leerlingen te komen, is eveneens een hoog welbevinden van de leerkrachten noodzakelijk.
* Uit het gesprek met de directrice kon ik het volgende afleiden over haar visie:
* De school geeft kinderen de kans om al doende te leren. Ze laten ze zelf dingen opzoeken en dingen ontdekken, het smartboard is daarbij een heel handig hulpmiddel in het kleuterblok. Bij de kleuters vertrekken ze vooral vanuit de leefwereld van het kind. Dit trachten ze bij zoveel mogelijk thema's en/of projecten en in alle lessen toe te passen. Ze hechten ook reeds van kleins af aan veel belang aan verschillende werkvormen zoals hoekenwerk, zelfstandig werk, groepswerk en projectwerk.
* De school probeert het zo aangenaam mogelijk te maken voor elk kind door een rustige sfeer te creëren. Hier werd ook een snoezelruimte expliciet voor ingericht.
* De school werkt ook klasdoorbrekend of klasoverschrijdend (d.m.v. ateliernamiddagen, schoolfeest, integratie K3-L1, ...) om het welbevinden te bevorderen. Zo komen de kinderen ook met de andere leerlingen en leerkrachten in contact en leren de oudere kinderen te zorgen voor de jongere leerlingen. Samen school maken is dus zeer belangrijk: samen met andere klassen in een gemeenschappelijke ruimte een thema leuk inleiden of afsluiten, ateliers, samen feestvieren (bv. schoolfeest, sinterklaasfeest, ...), samen op uitstap (naar het bos, naar de kinderboerderij, naar de kruidtuin, ...).
* De school geeft de leerlingen een brede kijk op de wereld, dit in alle thema's en op alle gebieden. Er is een nauwe samenwerking met verschillende instanties, zo profileren ze zich ook als brede school: samenwerking met het rusthuis (kleuterdans, turnen met de kleuters, ...), bibliotheekbezoek, samenwerking met de wereldwinkel, gemeentelijke kinderopvang (voor- en naschools), SVS, ... Al deze activiteiten worden georganiseerd om de kinderen de cognitieve en sociaal- emotionele aspecten bij te brengen.
Algemeen besluit over de visie van mijn stageschool op onderwijs:
De leerling staat centraal in mijn stageschool. Het ganse schoolteam legt de nadruk op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerling. Uiteraard kan niet alles uit de kleuter zelf komen, maar de kleuteronderwijzers helpen hier een handje bij mee. De school zegt dat een kleuter zich goed moet voelen in de omgeving of groep, of dat het anders niet graag naar school komt. Ze doen dan ook hun uiterste best om elk kind op niveau te begeleiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten